Influencer

Studiejob med 56.000 følgere

16.4.2018

af

Foto: Jacob Nielsen

Foto: Jacob Nielsen

En ny form for reklame har indtaget de sociale medier. Influencers reklamerer subtilt for virksomheder og produkter på en måde, så det ikke virker som reklame. 23-årige Cecilie Feo Feline gør det på sin Instagram-profil.

Det startede med en interesse for billedredigering. Hun delte hverdagsglimt som fx træningsture og cafébesøg på det sociale medie Instagram, blot for sjov. I dag er det blevet til en forretning for den 23-årige Cecilie Feo Feline, der til daglig er i gang med sin cand.merc.-kandidat på CBS. I 2015 vandt hun skønhedskonkurrencen Miss Universe Denmark, og den titel kickstartede hendes karriere som influencer.

Det er stadig hverdagsglimt, hun deler med sine nu lidt over 56.000 følgere. I dag sker det dog oftest med en dertilhørende ’reklame’ for forskellige virksomheder som Nocco og shapeit.dk.

Hun er influencer, et nyt begreb i marketingbranchen, som betyder, at virksomheder gør brug af hendes følgerbase til at nå et publikum, de ellers ikke ville fange.

Hvornår begyndte du første gang af få henvendelser fra virksomheder?

”Da jeg havde omkring 5.000 følgere på Instagram, begyndte det så småt at komme. Mange vidste ikke, hvad Instagram kunne bruges til tilbage i 2014, og det gjorde jeg heller ikke.”

Hvad tilbyder virksomhederne dig?

”Både produkter og penge. Typisk er det de store virksomheder, der tilbyder penge, mens de mindre som regel tilbyder deres produkter.”

Er der nogen virksomheder, du ikke vil reklamere for?

”Helt klart. Jeg er af den opfattelse, at alt, som jeg deler, er noget, jeg skal kunne stå inde for. Alt, jeg reklamerer for, skal jeg selv kunne finde på at bruge penge på eller købe alligevel, hvis det ikke var sponsoreret. For mig er det vigtigt, at folk følger mig som person, og at de ikke kun føler, de følger en masse virksomheder, som jeg samarbejder med.”

Er du ikke bange for at blive stemplet som overfladisk af fremtidige arbejdsgivere?

”Nej, jeg tænker egentlig mest på mine sociale medier som en fordel, men det kommer selvfølgelig an på, hvordan man som person anvender mediet. Min kandidat er jo i høj grad baseret på kommunikation, og derfor er det nok naturligt at finde sådanne medier interessant. Jeg tror altid, det vil være en fordel at kunne bruge sociale medier, om det så er Instagram, LinkedIn eller noget tredje.” 

Har du i kraft af dine mange følgere et ansvar som en form for rollemodel?

”Ja, især i forhold til skønhedsidealer. Jo flere følgere man har, jo mere er man med til at påvirke folk. Man skal ikke tage alt på Instagram for gode varer. Det er selvfølgelig en kliché, man hører ofte, men det er bare vigtigt at være opmærksom på, at det ikke er det fulde billede, der bliver vist på sociale medier.”

Hvordan ser du, at rollen som influencer kommer til at udvikle sig de næste par år?

”Jeg tror kun, det bliver større. Folk er generelt trætte af reklamer på den traditionelle måde, og dér er det bare rarere at få det serveret gennem personer, der rent faktisk tror på det, de reklamerer for. Det er lidt ligesom at få en anbefaling fra en bekendt, det virker altid mere troværdigt end en tv-reklame eller annonce i avisen.”

Kunne du forestille dig at arbejde som influencer på fuld tid?

“Jeg vil bestemt ikke udelukke det, men jeg er på nuværende tidspunkt rigtig glad for også at have noget andet ved siden af, herunder min kandidat. Jeg tror, jeg venter spændt og ser, hvad fremtiden bringer.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet