Rejs dig på kontoret

Selv en smule aktivitet kan mindske risikoen for hjertesygdom

Ny forskning viser, at du kan reducere risikoen for at dø af en hjertekarsygdom markant ved at bevæge dig bare lidt. Særligt djøfere sidder meget ned i løbet af arbejdsdagen.

Rejs dig op, gå en tur eller sving støvkosten. Selv den mindste aktivitet har stor betydning for helbredet for os, der sidder ned en meget stor del af dagen.

En ny svensk undersøgelse fra Karolinska Institutet viser, at du reducerer risikoen for at dø af en hjertekarsygdom med 24 procent, hvis du erstatter en halv time, hvor du ellers ville sidde ned, men lettere aktivitet.

Forskerne har analyseret fysisk aktivitet hos 1.200 svenskere gennem 15 år. Deltagernes aktivitetsniveau er målt ved hjælp af bevægelsesmålere og siden koblet med information om dødsårsag. Studiet er justeret for andre faktorer, der kan have påvirket helbredet – fx alder, uddannelsesniveau, køn, rygning, og tidligere sygdomme.

Og djøferne skal måske i særlig grad være opmærksomme på at få rejst sig fra kontorstolen. En tidligere analyse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser nemlig, at Djøf-gruppen er blandt dem, der sidder allermest ned i løbet af en arbejdsdag.

Forskerne fra Karolinska har tidligere gennemført en undersøgelse, der viser, at personer, der sidder stiller i sammenlagt mere end 10 timer om dagen har en 2,5 gange større risiko for at dø tidligt sammenlignet med personer, der sidder sammenlagt mindre end 6,5 timer pr. dag.



7 råd til at holde dig i gang på kontoret
  1. Brug dit hæve-sænke-bord og skift mellem at sidde og stå hvert 20.-30. minut.
  2. Brug kollegerne og aftal fælles mål og vaner: Kør fx dit bord op, når din kollega kører det ned. Aftal at hente kaffe sammen.
  3. Hold stående og gående møder. Gående møder til de korte træf med to-tre deltagere og stående møder af op til en times varighed. Længere møder klares bedst siddende.
  4. Indret arbejdspladsen, så den indbyder mere til at stå og gå end at sidde. Brug fx høje borde i mødelokaler og placér skraldespanden på gangen i stedet for ved siden af skrivebordet.
  5. Få ledelsen med. Uden ledelsens accept – fx af at gående møder ikke er det samme som pauser – kan det være vanskeligt at lave varige ændringer på arbejdspladsen.
  6. Udnævn en ambassadør, som får til opgave at få mere bevægelse ind i arbejdsdagen. Vedkommende kan stå for indkøb af stå-faciliteter, planlægge ruter til gående møder og følge op på, hvordan det går med målene om mere bevægelse.
  7. Hvis motivationen daler: Indfør en dag om ugen, hvor der er særlig fokus på bevægelse på kontoret. Aftal indbyrdes, at det er ok at minde hinanden om det.

Kilde: Rapporten ’Take a stand – En indsats til at reducere siddetiden for kontoransatte’, Statens Institut for Folkesundhed.


Kommentér
1
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.