Brevkasse

Hvordan kommer jeg godt i gang i mit nye job?

13.11.2018

af

 Illustration: Djøf

Illustration: Djøf

Hvis du vil have en god start i en ny stilling, skal du bl.a. sørge for at få talt opgaver og succeskriterier godt igennem med den nærmeste chef, siger Frederik Iuel fra Djøf.

Jeg er lige blevet færdig som cand.merc. i international business og starter 1. december i en graduate-stilling i en stor international energivirksomhed. Det er et superfedt job med masser af udviklingsmuligheder og spændende opgaver. Jeg ser stort frem til at komme i gang. Hvordan kommer jeg godt fra start? Har I nogle gode tips til det?

’Jobstarteren’

 

Kære jobstarter

Tillykke med graden og jobbet. Godt gået! En god opstart på ’dine første 100 dage’ i jobbet kræver lidt tanker og planlægning fra din side. Vent ikke blot på, at det hele bliver lagt foran dig af den flinke HR-konsulent, de imødekommende og hjælpsomme kollegaer og den endnu forstående chef.

Vær først og fremmest bevidst om, at studieliv med relativt store frihedsgrader erstattes af fast arbejdstid, en chef der bestemmer, kollegaer der er dybt afhængige af dig og krævende kunder. Dette sceneskift fra studieliv til arbejdsliv kan for nogle være en udfordrende omgang. Det handler om fleksibilitet, arbejdstid, arbejdsmængde, omgangstone, ledelsesstilen i huset osv. Hvordan trives du med det? Drøft det gerne med en god ven i ny og næ.

Få også talt dine opgaver, dine mål og dine succeskriterier igennem med din nærmeste chef. I skulle gerne være enige om, hvor og hvordan du starter med at tage fat. Har du mulighed for det, så peg gerne selv på noget, du vil kaste dig over. Vælg opgaver, der giver dig indsigt i forretningen og arbejdskulturen. Niveau, kompleksitet og risiko skal afstemmes med, hvad du kan og ved i forvejen. Tag opgaver, som du føler dig tryg ved – opgaver med god garanti for succes. Forsøg derfor at være åben over for din chef om, hvad du er tryg og kompetent i.

Sørg for at få styr på relationerne i dit nye hus. Få talt med såvel dine nære kollegaer i eget team som de mange kollegaer uden for teamet. Det kræver, at du løfter blikket fra nære opgaver og mål. Sæt derfor god tid af til det sociale og vær nysgerrig. Dine kollegaer vil gerne lære dig at kende, og de er interesserede i, hvordan du griber tingene an. Del gerne generøst ud om, hvem du er både arbejdsmæssigt og privat, hvad der interesserer dig. Og stil endelig nysgerrige spørgsmål tilbage til dem, huset og forretningen. Dette arbejde sker typisk ved den berømte kaffeautomat, omkring frokosten, over arbejdsbordet, på gangene eller til julefrokosten. Så prioritér disse uformelle møder som en del af dit arbejde, din onboarding, som det hedder på moderne HR’sk.

Sæt dig også ind i, hvem der er kunderne, hvor markederne er, hvad de fem vigtigste strategiske områder er, hvad virksomhedens væsentligste udfordringer er, hvordan lovgivningen påvirker dit hus, og hvor konkurrenterne er. Det betaler sig at investere tid i dette. Det giver dig et godt grundlag for at forstå og se muligheder i din nye karriere.

Og husk så lige, at de ’100 dage’ gælder præsidenter. Om det også gælder i dit job, eller om du kun har 14 dage, afhænger helt af kulturen, der hvor du er.

Rigtig go’ arbejdslyst fra Djøf!

Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf

Skriv til brevkassen

Skriv til Djøfs panel af rådgivere, hvis du har spørgsmål om ansættelsesforhold, karrieremuligheder, overenskomster, regler og lovgivning, faglige netværk eller andet, der optager dig i forbindelse med arbejdsliv eller studier.

Vi bringer et udvalg af spørgsmål og svar. De indsendte spørgsmål kan eventuelt blive forkortet eller lettere redigeret.

Send dine spørgsmål til bladet@djoef.dk. Husk også at skrive dit fulde navn og mailadresse til brug for redaktionen og rådgiverne. Hvis du ønsker, at dit spørgsmål i bladet bliver underskrevet med pseudonym i stedet for navn, bedes du gøre opmærksom på det. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet