Afslører falsk Amarone-vin og ulækkert bland selv-slik

27.4.2017

af

Foto: Claus Bech

Foto: Claus Bech

Der er penge i at svindle med mad, og det har mange fundet ud af. Derfor er der ofte travlt for Nilas Frej Siegstad og hans kolleger i Fødevarerejseholdet.

En dag kan måske gå med at gen­nem­gå virk­somheds­fakturaer, og pludselig bliver jeg ringet op af en tilsynsførende, som har fundet et hemmeligt fødevarelager. Jeg ved aldrig, hvad dagen bringer, og det er den afveksling, jeg synes er spændende,” siger Nilas Frej Siegstad.

Han er cand.scient.adm. og arbejder i Fødevarestyrelsens Rejsehold, en specialenhed, som forfølger og optrevler organiseret svindel med fødevarer.

Den 30-årige djøfer giver til daglig juridisk vejledning til dem, der kører rundt til virksomheder, ligesom han behandler ansøgninger om aktindsigt og hjælper med at efterforske større sager.

De senere år har det fx drejet sig om, at tonsvis af gammelt bland selv-slik blev ompakket i ny emballage, og at billig vin hældtes på dyre Amarone- og Brunello-flasker.
For rejseholdet kommer én opgave sjældent alene.

”Vi får tit meget at lave, når der har kørt en sag i medierne, for så er borgere blevet opmærksomme på, at man kan anmelde til os. Og så er der de gange, hvor vi må smide alt, vi har i hænderne, fordi vi skal besvare en ministerbestilling. Tempoet kan være stressende, men det er også noget af det, der gør arbejdet spændende,” siger Nilas Frej Siegstad.

Rejseholdet tæller kun 30 medarbej­dere, men er et miskmask af baggrunde. Der er fødevarespecialister, IT-eksperter, tidligere ansatte i frysehuse, slagterier og restauranter, tidligere politi- og PET-folk og så djøferne: Jurister, statskundskabere og Nilas Frej Siegstad, som er forvaltningsuddannet.

”Bl.a. i de store svindelsager arbej­der jeg tæt sammen med andre faggrupper. Så er vi nogle, der er gode til at dykke ned i regnskaber, nogle, der kan det juridiske, og andre, fx dem fra fødevarebranchen, der har styr på, hvordan folk i forskellige slags virksomheder tænker og agerer.”

Det meste af Nilas Frej Siegstads arbejde foregår bag skærmen i Glostrup, men i sin første fastansættelse startede han som tilsynsførende. Her kørte han rundt i landet, bankede på hos virksomheder og gav smileyer. Men han savnede at bruge sin uddannelse i højere grad: At analysere data. Finde sammenhænge.

Efter at have snakket med chefen om mulighederne blev han fastansat i jurateamet.

”Arbejdet er ikke blevet mindre spændende af at sidde på kontor. Jeg har lidt fundet hjem, tror jeg, til det, jeg er god til: At arbejde med komplekse problemer og samle trådene bag kulisserne. Og at have travlt.”

Hvordan blev du ansat i Fødevarerejseholdet?

Jeg var ansat som studentermedhjælper i Fødevarestyrelsen, mens jeg læste min bachelor, og det blev senere på min kandidat til en studenterstilling i Fødevarerejseholdet. Jeg havde et kort afbræk, hvor jeg arbejdede som praktikant på den danske ambassade i Warszawa, og da jeg var færdig der, blev jeg tilbudt barselsvikariatet i Rejseholdet.

Er der nogle sager, der har været særligt spændende?

Uden at gå for meget i detaljer var jeg med til nogle spændende sager, da jeg var tilsynsførende. Fx de gange, hvor det på papiret så ud, som om det var en rutineopgave. Så kunne vi køre ud til en mindre virksomhed og tro, at det ville være relativt hurtigt klaret, men finde ud af, at der faktisk gemte sig et kæmpemæssigt hemmeligt fødevarelager. En anden gang fandt vi et hemmeligt slagteri med fødevarer, der ikke var dokumentation for.

Hvad arbejder du med lige nu?

Jeg gennemgår i øjeblikket virksomhedsregnskaber og er ved at undersøge og opdage falske fakturaer. Jeg er også medansvarlig for et projekt, hvor vi forsøger at finde ud af, hvad der skal til, for at de virksomheder, der igen og igen bryder reglerne, kommer til at overholde dem. Vi ser bl.a. på, om sanktioner som bøder og politianmeldelse dækker det, de skal, og om vi skal blive bedre til at kommunikere med virksomhederne.

Hvilke redskaber bruger du, når du efterforsker bag skærmen?

Jeg bruger åbne databaser som cvr.dk og biq.dk, for her kan du finde ud af rigtig mange nyttige detaljer om en virksomhed, ejere og deres forbindelser. Vi har også en hotline hos SKAT og har jævnligt kontakt med politiet og forskellige europæiske organisationer som Europol.

Hvilke egenskaber er gode at have i din stilling?

At have en forståelse for regnskaber og et talent for det analytiske med at trække de vigtigste oplysninger ud af store mængder data. Det skader ikke, at man har blik for, hvordan organisationen fungerer – og noget flair for og lyst til at arbejde med andre faggrupper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet