Studerede asylbørns skolegang

8.9.2016

af

Foto: Petra Kleis

Foto: Petra Kleis

Røde Kors’ asylskoler giver eleverne en meningsfuld udvikling på trods af stærkt svingende elevtal, store forskelle i børnenes faglige kunnen og deres ofte tragiske baggrunde. Det konkluderer to specialestuderende fra statskundskab.

Læs mere

Specialet udkommer som bog i efteråret 2016 på forlaget Politiske Studier.

Når børn, der søger asyl i Danmark, går i skole, sker det bl.a. på Røde Kors’ asylskoler. Dem studerede Maise Johansen og Laura Vestergaard-Andersen i deres speciale. Opgaven vandt Ib Damgaard Petersen-prisen 2016 for årets bedste speciale på statskundskab i København.

De to studerende lavede bl.a. feltarbejde på Jelling asylskole, hvor de observerede undervisningen og interviewede lærere, psykologer og pædagoger. De interviewede desuden ledelsen i Røde Kors Asyl.

Hvad ville I undersøge?

”Vi lavede en organisationsanalyse af Røde Kors Asyls undervisningstilbud. Vi undersøgte, hvordan de skaber en meningsfuld udvikling for asylbørn, mens de er i det danske asylsystem.”

Hvorfra kom de børn, som I observerede?

”Nogle af børnene var næsten lige ankommet fra Syrien og kunne ikke så meget dansk endnu – de kommer for det meste hurtigt igennem systemet. Og så mødte vi nogle fra bl.a. Afghanistan og Iran, som havde været der i flere år.”

Hvordan foregik undervisningen?

”Lærerene, pædagogerne og psykologerne var gode til at give børnene et frirum i nuet og en struktureret hverdag, mens de venter på afgørelse i deres asylsag. De tog hånd om børnene, hvis de havde behov for at tale om fortiden eller fremtiden, eller hvis de fx blev nødt til at gå ud af klassen, fordi deres mor ringede fra Syrien. Desuden var de enormt dygtige til at undervisningsdifferentiere, da asylbørn på samme alderstrin kan være milevidt fra hinanden rent fagligt.”

Hvad er jeres konklusion?

”Kort fortalt, at Røde Kors Asyl har en værdifuld viden om, hvordan man skaber en meningsfuld udvikling for børnene i en ekstremt omskiftelig virkelighed.”

Har de særlige udfordringer?

”Organisationen arbejder under et konstant pres som følge af politiske og lovgivningsmæssige forandringer på asylområdet, samt fordi antallet af asylansøgere konstant ændrer sig. Da flygtningetilstrømningen var på sit højeste, modtog de mange nye børn om dagen, og klasselokalerne var overfyldte, mens der, særligt over vinteren, er færre børn. Medarbejderne håndterer den omskiftelige virkelighed ved at være virkelig fleksible. Folk på alle niveauer er hele tiden i beredskab og kan med kort varsel ændre deres daglige praksis, så de kan holde fokus på asylbørnenes bedste.”

Er det kun Røde Kors Asyl, der underviser asylbørn?

”Nej. I de seneste år, hvor der kommet flere asylansøgere til, er det i stigende grad også blevet en kommunal opgave, hvor der oprettes modtageklasser ude i folkeskolerne. Der tænker vi, at Røde Kors Asyls store viden om emnet kan komme kommunernes arbejde med børnene til gavn.”
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet