Talerør for 40.000 studerende

15.4.2015

af

Fremdriftsreformen er en trussel for kvaliteten på de danske universitetsuddannelser, mener Alexander Thorvaldsen. Han er formand for Studenterrådet ved Københavns Universitet.

Alexander Thorvaldsen sidder på Studenterrådets kontor ved siden af Rundetårn i København. Han svarer mere ´vi´ end ´jeg´, når han bliver spurgt til formandskabet.

”Vi er lidt uvant med den der: Hvad med dig? Det er -også grunden til, at jeg er lidt speget, når jeg bliver spurgt om, hvem jeg selv er. Vi har en idé om, at det er sagen, vi er her for.”

Med kniven for struben fortæller han dog, at han er talsmand for 40.000 studerende. Og at hvis rektor vil vide, hvad de studerende mener om en sag, så ringer han til Alexander.

Han blev formand i oktober sidste år og er næsten bachelor i statskundskab, men har skruet ned for studiet for at kunne arbejde fuldtid i Studenterrådet.

Meget af deres energi bliver lagt i og omkring fremdrifts-reformen, der har som mål at få studerende hurtigere igennem universitetet. 

”Vi synes ikke, at den fokuserer på at skabe gode uddannelser eller at forbedre kandidaterne i sidste ende. Den fokuserer kun på gennemførselstid, og den gør det endda på en måde, hvor den skader mere, end den gavner.”

Indtil videre er det lykkedes at skyde reformens ikrafttræden med et år, men som Alexander Thorvaldsen selv udtrykker det, så har de ikke stoppet fremdriftstoget.

”Især reformens tvangsindmelding på 30 ECTS-point gør det svært for folk at have studiejob, tage i praktik og på udveksling, og når de dumper et fag, skal de også tage det oven i alle de andre fag, de skal have. Alt sammen noget der sænker niveauet for, hvor gode kandidater der kommer ud fra universitetet.”

Studenterrådet forsøger at påvirke fremdriftsreformen og anden studiepolitik i diverse råd og nævn på universitet samt gennem lokale kampagner ude på studierne.

Som et af deres store resultater fremhæver Alexander Thorvaldsen en demonstration sidste år, hvor 9.000 studerende deltog. Det lykkedes dem at få rektor til at droppe et upopulært forslag om at fjerne muligheden for orlov for studerende.

”Vi giver flere studerende muligheder for at tage skeen i egen hånd. Det er fedt, fordi vi så ikke bare er en lille klub af nørder, som sidder i et hus inde i byen og går op i uddannelsespolitik.” 

Hvilke andre konsekvenser har fremdriftsreformen?

”Den betyder blandt andet, at man nu kun må bruge tre og en halv måned på sit speciale. Før var det seks måneder. Det rammer kvaliteten benhårdt, og det er dumt.”

Føler I en opbakning fra de 40.000 studerende?

”Især fremdriftsreformen er virkelig bredt følt blandt alle studerende. Med tvangsindskrivningen på 30 ECTS-point har man ramt alle på én gang. Du kan ikke gå ind i et rum med studerende og sige ´fremdrift´, uden at de reagerer.”

Har du selv oplevet ting på dit studie, som ikke var optimale?

”Følelsen af at blive stuvet ind i en stor forelæsningssal med 300 andre mennesker og håbe på, at man kan komme ned i pausen og spørge sin professor om et eller andet. Det når du kun, hvis du er forrest i køen.”

Hvad giver det dig personligt at være formand?

”Det at jeg kan se, at andre studerende bliver sat i stand til at gøre noget ved deres forhold på studierne. Det, synes jeg, er den vildeste motivation.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Jonas Nielsen
8 år siden
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se det fornuftige i denne her reform. Den virker mere som om den får mange til at droppe ud frem for at de studerende får nemmere ved at gennemføre deres studier. Det virker i det hele taget ikke særlig gennemtænkt eller logisk sat sammen :O)