CBS lærer af at gå online

29.4.2015

af

Da Copenhagen Business School uploadede deres første gratis onlinekursus, hentede de deltagere fra 180 forskellige lande. Nu har de et kursus på vej, som er en film om en mislykket topchef.

Da CBS 1. september sidste år gik i luften med deres første gratis onlinekursus – Social Entrepreneurship – tilmeldte 24.000 fra 180 lande sig. Da kurset sluttede 1. december havde 400 gennemført hele kurset og fået bevis på det, hvilket er 1,6 procent af de tilmeldte.

Det lyder af lidt, men det er flot, for det er læring, ikke gennemførelsesprocenter, som de gratis såkaldte ­MOOCs handler om.

Formålet var, at der skulle komme gode idéer til socialøkonomiske virksomheder ud af kurset, og det kom der. Der blev indleveret 100 forretningsplaner som afsluttende gruppeopgave. Et panel kårede de bedste hold, som var fra Nigeria, Indien, Schweiz og Australien. Hvert vinderhold fik udloddet en del af en på forhånd indsamlet lille opstartskapital. Og ikke mindst: Underviserne følger nu de fem nyetablerede virksomheder fremover. Kurset bliver gentaget.

CBS´s MOOC nr. to handler om brug af hjerneforskning i markedsføring.

Vi lærer af det

CBS har valgt at blive partner på verdens pt. største læringsplatform for online universitetskurser – Coursera – som også KU og DTU er på, og har foreløbig lovet at levere fem MOOCs til Coursera.

Når CBS kaster energi i det, skal det ses som en investering i fremtiden.

”Vi skal være med her, og vi skal lære af det,” fastslår prodekan for læring på CBS, Annemette Kjærgaard.

”Som universitet er vi nødt til at få vores læringsstrategier bredt ud ­online, fordi fremtiden vil kræve af os, at vi kan levere digital læring på højt niveau både til vores studerende og andre. Og så markedsfører vi også CBS.”

Bruger det som efteruddannelse

CBS har lagt forsigtigt fra land og udvikler intet til online brug, som ikke også kan bruges i den almindelige undervisning på CBS.

Men det er samtidig tydeligt, at folk verden over bruger MOOCs som led i efter- og videreuddannelse, siger Annemette Kjærgaard.

Med de to første MOOCs oplevede CBS dels, at de fleste af deltagerne i forvejen havde en uddannelse. Dels at der var ønsker om, at deadlines lå, så man kunne arbejde på kurset i weekenden.

”Det er et tegn på, at brugerne er i job og tager disse kurser som noget ekstra. Man ved fra andre studier i MOOCs, at det i høj grad er lifelong learners, som er vant til at tilegne sig viden,” siger Annemette Kjærgaard.

Film om den svære rolle som leder

Lifelong learners vil uden tvivl også være nogle af dem, som klikker sig ind på CBS´ næste MOOC: ’Leadership in the 21st. Century Organizations’.

Det bliver udviklet af CBS-professor Robert Austin, der er amerikaner og tidligere professor på Harvard Business School, og er en dramatiseret case story i spillefilmslængde om fire år i en talentfuld, men mislykket topleders liv – som Austin producerer med hjælp fra en kvindelig, amerikansk teaterinstruktør.

MOOC nr. fire skal handle om Corporate Social Responsibility, som CBS har en særlig profil på.

Den femte står stadigvæk åben.

”Vi er kommet til det punkt, hvor vi for alvor skal beslutte, hvad vi strategisk vil bruge satsningen på MOOC til. For nu er interessen der. Da vi begyndte, måtte vi ’prikke’ forskerne til det. Nu kommer de selv og foreslår emner,” siger Annemette Kjærgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet